Historien bakom fönsterkuvert

Vi ser de dagligen, alla kuvert med eller utan fönster, och de är lika hatade som älskade. Alla gillar att få lön, men avskyr att betala räkningar. Ena dagen är dessa kuvert populära, andra dagen ingenting värda alls. Men oavsett vad man tycker om kuvert som har eller inte har fönster, används de dagligen och varje dag kommer vi i kontakt med de i någon form. Kuvert som har fönster kommer ofta från företag som fakturerar eller betalar ut pengar, medan kuvert utan fönster kan vara brev som privatpersoner skickar. Men vad är egentligen ett kuvert, oavsett om det har ett fönster eller inte?

Jo, ett kuvert är en pappers- eller plastficka med öppning som kan förslutas antingen på kort- eller långsidan. Kuvertet kan ha en genomskinlig fönsterruta, med placering mot brevets insida där adressen till privatpersonen eller företaget står. Fönsterstandarder är V2, H2 och H3 och den vanligaste kuvertstorleken är C5 och C4. För dig som inte kan någonting om brevstorlekar är ett kuvert ungefär hälften så stort som ett A4:ra och det fönster som finns är ganska precis så stor som en mobiltelefon (äldre modell).
Fönsterkuvert är ett kuvert med ett genomskinligt ”fönster”, medan andra kuvert inte har dessa fönster. Ordet ”fönsterkuvert” har spårats bak i tiden till 1908 då Posten använde det i en skrivelse till styrelsen. Så, även om man kan tro det, är kuvert med eller utan fönster inget nytt påfund och lika mycket som man behövde dessa kuvert för över hundra år sedan, behöver man de i dag.

Att ha kontakt med företag och myndigheter är ett måste i dagens samhälle och det är omöjligt att undvika att inte ha kuvert med fönster eller kuvert utan fönster. Som privatperson behöver man ofta skicka svarsbrev och då kan det vara bra att ha en hög med kuvert hemma. Vita kuvert utan fönster är de vanligaste och duger gott åt privatpersoner som vill skicka både privata brev och ha kontakt med företag och myndigheter. Är man däremot ett företag är kuvert med fönster ett måste. Det skapar ett seriöst intryck och ger kunden känslan att företaget är av rätt virke. Det är viktigt att ge rätt intryck till nya, respektive gamla kunder. Kuvert med fönster är praktiska eftersom portot redan är betalt och kan postas i vanliga, gula, postlådor. De kommer snabbt fram och gör att företag – och kunder – kan ha snabb och enkel kontakt.

Comments are closed.